Panduan Pemakaian bagi Wanita Muslimah Yang di tuntut dalam Islam

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers. Di sini saya ingin berkongsi kepada anda semua Ya Ukhti sekalian kesalahan cara berpakaian dan garis panduan berpakaian yang betul dalam islam :) Sekarang banyak kita lihat gamba-gambar animasi muslim dan muslimah dan gambar yang berunsurkan dakwah. Alhamdulillah. jadi dengan hanya melihat gambar kita sudah dapat tangkap maksud yang mereka ingin sampaikan kepada kita kan? Jadi sama-sama lah kita belajar dan terus belajar untuk menjadi seorang muslimah yang sejati. InsyaALLAH. Sharing is Caring :)  


"SESUNGGUHNYA WANITA ITU ADALAH AURAT, SETIAP KALI MEREKA KELUAR, SYAITAN AKAN MEMERHATIKANNYA" (H.R Imam Tirmizi)


       "Seorang perempuan yang tidak menutup aurat akan menarik 4 golongan lelaki:        AYAHNYA,SUAMINYA,ABANG-ABANGNYA dan ANAK-ANAK LELAKINYA ke dalam NERAKA"


















Aurat























Wanita itu adalah fitnah. Oleh itu seseorang muslimah seharusnya mengambil berat tentang aurat,jangan ambil mudah!



Dari Abu said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: “Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki dan perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan. Lelaki tidak boleh berselimut sesama lelaki dalam satu selimut tanpa pakaian dan perempuan tidak boleh berselimut sesama perermpuan dalam satu selimut tanpa pakaian.”
(Bukhari)
Huraian:
Pakaian adalah satu keperluan penting bagi manusia. Secara lahirnya, pakaian melindungi manusia, tetapi secara batinnya adalah lambang kemuliaan insan. Syarak mendefinisikan bahawa aurat adalah sesuatu yang wajib disembunyikan dan haram dilihat. Menurut pendapat jumhur ulama’, wajib menutup aurat dalam semua keadaan sama ada pada waktu solat atau di luar solat.
Secara keseluruhannya empat mazhab utama dalam fiqh Islam iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali menetapkan bahawa aurat bagi lelaki adalah antara pusat dan lutut manakala bagi wanita ialah keseluruhan tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan berdasarkan nas yang kuat daripada al-Quran dan al-sunnah.
Jadi sama-sama kita berdoa agar di jauhi dari godaan syaitan yang direjam dan sentiasa diberi petunjuk oleh ALLAH S.W.T. Amin Ya Rabbal Alamin..


 والسلام

"ISLAM is a religion of PEACE not terrorism"

7 comments:

  1. pepuan jgn lah make up lebih2 ..pepauan ni memang dh cantik ALLAH ciptakan pakai ape pon memang dah lawo..hihi berhias lah pada suami aje..tp skrg ni dah terbalik lah plak..huhuhuu

    ReplyDelete
  2. Iye.. hm itu lah. Wallahualam. Semoga mereka mendapat Hidayah Allah :)

    ReplyDelete
  3. hihi..terima kasih follow blog kita yg xseberepa ada artikel yg menarik yg hendak dikongsikan..kita ni xpandai nk bercerita..budak baru nk belajar aje..huhuhu..

    ReplyDelete
  4. Sama-sama. Takpe. saya pun baru belajar :) Saya hanya kongsikan pengetahuan yang saya tahu :)

    ReplyDelete
  5. mcm mane kita nk tgk org balas masej kita dalam blog ni yer???

    ReplyDelete

♡ Assalamualaikum. Ana minta maaf jika entri ana tidak benar atau ada kesilapan. Sila tinggalkan pesanan atau komen anda. Syukran Jazilan (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...